Saturday, January 26, 2019

Pusat sains negara

Cuti thaipusam haritu sempat ajak anak berjalan-jalan. Rasanya dah lama sangat tak pergi ke Pusat Sains Negara. Last pergi masa PSN baru siap renovate 2 tahun lepas. 

Sebenarnya tak plan pun nak jalan ke sana. Kebetulan masa hantar kek ke rumah customer, Alisha nampak ikan dalam akuarium dari dalam kereta. Dalam kepala ligat fikir kat mana boleh tengok ikan dengan kos budget. Teringat pula di pintu masuk PSN ada akuarium besar. 

Sampai ke PSN dalam jam 10 pagi. Parking masih kosong dan tak ramai orang pun. Seronok Alisha dan Iman tengok ikan, bermain sambil belajar dalam tu. Untuk anak-anak kecil, tingkat 1 la tempat mereka. Ada experiment simple dan mainan-mainan yang dapat merangsang mereka berfikir dan belajar.

Untuk masuk ke PSN, bayaran pun masih ok sangat la. 

Dewasa : RM 6
Kanak-kanak (7 hingga 12 tahun) : RM 3
Warga emas (55 tahun keatas) : RM3
Kanak - kanak (Bawah 6 tahun) : Percuma
Orang Kelainan Upaya (OKU) : Percuma


Ni pula bayaran masuk ke "Survive The Bunker"

Dewasa : RM 4
Kanak-kanak (7 hingga 12 tahun) : RM 2
Warga emas (55 tahun keatas) : Percuma
Orang Kelainan Upaya (OKU) : Percuma

Kanak-kanak bawah 7 tahun tak dibenarkan masuk ye sebab takut jadi apa-apa pulak kat anak tu.


Kali ni kami tak masuk pun ke bunker tu. Tapi suami penah la masuk masa pembukaan semula PSN haritu. Saya jaga anak-anak je la di luar. 

 

Akuarium di pintu masuk bangunan utama PSN



Selain bangunan utama yang berwarna-warni tu, banyak lagi tempat menarik di sekeliling kawasan PSN. Antara yang saya sempat masuk adalah Garden of Nature, Subterranean Journey, Water Plaza dan Pre-historic Garden

Garden of Nature
Dalam ni ada beberapa haiwan kecil macam lipas, arnab, rama-rama, iguana dan belalang pokok. Simple tapi kena berhati-hati sebab lantainya licin. Alisha dan Iman tergolek juga di dalam ni.

Subterranean Journey
Hanya di buka pada hari sabtu dan ahad. Notis di pintu tulis buka pada Public Holiday, jadi masa kami kesana haritu, jam 12.30 sampai di kawasan ni. Rehat dan kawasan ni ditutup sementara (12 - 2.30 ptg). Jadi kami lepak-lepak dan makan dulu la. Niatnya nak masuk jam 2.30ptg. Tapi hampa, jam 2.30 ptg kami sampai, masih belum bukak. Tunggu sehingga jam 3 jugak masih belum buka. Di pintu, sign 'Open'. Nasib baik ada no tel di tiket. Rupanya Public Holiday tutup. Hampa sebab anak-anak nak sangat masuk.

Dalam ni ada kerusi yang boleh bergerak dan membawa kita mengembara ke dasar laut. Seronok. Dan di akhir pengembaraan, ada simulasi gempa bumi. Tapi bukan rezeki kami haritu untuk masuk sini.

Water Plaza
Kolam untuk anak-anak bermain. Ada tandas dan tempat persalinan. Jadi jika kebetulan kesini, bolehlah stand by baju renang siap-siap. Sebabkan kalini memang tak plan ke sini, jadi anak-anak tak dapat mandi.

Pre-historic Garden
Dinosaur arca batu di pintu masuk PSN. Kalau dari jalan besar pun boleh nampak arca ni. 

No comments: